tirsdag 1. desember 2009

Tone: Vi lager julestemning

Med plussgrader ute, og nedbør kun form av regn (og da snakker vi mye regn - for å være helt ærlig så virker det som det ikke har gjort annet enn å regne i november!) er det lite som minner om jul her. Joda, nå skal det vel være sagt at det er satt opp juletrær i de fleste hovedgater og utenfor store bygninger, men disse er ekstremt glorete og blinker i allverdens farger. Det er ikke akkuarat pent å se på (og det kommer fra en som er veldig glad i alt som har med jul å gjøre!). Men det kan jo hende at det blir bedre når det kommer litt snø på bakken!

Fordi det er lite som minner om jul og desember her nede, tenkte vi (Synnøve og jeg) at det var på sin plass å ordne i stand en liten overraskelse her på domen. Vi tok derfor turen innom Ikea da vi var på shopping på MegaMall på lørdag, og til vår store glede solgte de gløgg der. Selvfølgelig kjøpte vi dette, i tillegg til mandler, rosiner, småkaker og juleservietter - skal man først ordne i stand til overraskelse, så må man gjøre det med stil! Vi har da brukt de siste dagene til å planlegge overraskelsen, og har hatt gløgg og tilbehør gjemt i klesskapet i dagesvis.

Her er vi klar til å iverksette planen - og ja, det er den usminkende sannhet, for her gjelder prinsippet om sminkefri titt og ofte!

Endelig 1. desmber, og vi kunne ordne i stand me julekos :) Vi beslagla kjøkkenet, og ga alle streng beskjed om at det var forbudt å komme inn før de fikk beskjed. Der ordnet vi i stand - varmet gløggen, ordnet mandler og rosiner, brettet servietter, tente stearinlys og satt på julemusikk. Her er alt klart for en hyggelig kveld :)

Og i det Musevisa begynte sin kjente trall, fikk de andre lov å komme inn. Det var en utrolig koselig stemning, og jeg tror flere av oss fikk litt mer julestemning enn hva vi har hatt tidligere. Så tanken bak det hele fungerte uten tvil til sin hensikt, og vi koste oss sammen :)

En fornøyd gjeng hygger seg med adventskos :)
Aurora, Lene og Ragnhild har flyttet ut den siste uka, så da er det bare oss 5 og Kari igjen (Kari var fotograf på bildet!)

I tillegg er jeg så heldig å ha en storesøster som har sendt adventskalender til meg (jeg får en gave hver dag jeg er her nede), og den har endelig kommet opp! Veldig koselig gjort, og jeg smiler ekstra hver gang jeg går forbi skrivepulten der alle gavene ligger systematisk plassert :) Siden vi er her nede går vi jo glipp av vår tradisjon om å lage felles julekalender (eller det er vel kanskje latskap som gjør det, for vi kunne jo ha ordnet det her også), så blir det kun Flax-kalender i år. Og den har vi tenkt å kjøpe når vi lander på Gardemoen, og skrape 7 felt der - vi gleder oss :)

Her er et bilde av kalenderen min også :)

Vi gleder oss forresten veldig til å komme hjem, og ta del i juleforberedelsene. Bare 6 dager igjen nå :)

1 kommentar:

  1. Så hyggelig :) ser du husker kunsten med å brette servietter også!

    Hils til alle kjente.
    M :)

    SvarSlett