mandag 9. november 2009

Tone: vi utforsker Moskva

Når man først er i Russland er det å besøke Moskva utvilsomt et 'must'! Derfor bestemte vi oss tidlig for at vi selvfølgelig skulle få til å gjennomføre en tur, og endelig var helga her. Synnøve, Vidar, June, Kari, Ove og jeg utgjorde reisefølget på denne turen, og gledet oss alle veldig til å se byen og ikke minst, energiguttene igjen.

Vi bestemte oss for å ta tog til Moskva, mens vi skulle fly hjem (må vel innrømme at noen av oss var litt skeptisk til å fly innenlands i Russland med russisk flyselskap, men når det tok 1 time mot 8 timer i tog, var det verd å ta sjansen). Når vi torsdag kveld ankom togstasjonen viste vi ikke mer enn at toget skulle gå klokka 22.20, vi viste verken om vi fikk sitteplasser, sengeplass, sovekupé eller noe som helst. Men vi var psykisk ganske forberedet på å sitte hele veien til Moskva. Derfor var vi i ekstase da vi oppdaget at toget kun besto av soveplasser - rett og slett luksus i våre øyne! Vi ble plassert to og to sammen i åpne kupéer bestående av 6 sengeplasser. Sengene var imidlertid svært korte (tipper kanskje 1.65 lang og 50 cm bred). Det ble derfor vanskelig å sove, ikke minst fordi toget skrallet og skramlet så man sku tro det var like før det datt fra hverandre. For de over 1,60 var natten en heller uhyggelig opplevelse, og enkelte lå natten gjennom med bein og armer i ansiktet på sidekompisen. Men det ble en moro opplevelse likevel, vi fikk snakket med flere russiske ungdommer (PÅ russisk!) og fikk deremed en god oppladning til en morsom helg i storbyen :)

Som bildene viser, var det veldig trangt om plassen:

En veldig fornøyd Synnøve :)

Etter en power-nap (fra 08.00 til 10.00 - vi ankom nemlig Moskva klokken 06.05) på hotellet i dobbelseng med dobbeldyne (tror nok Vidar og Synnøve satt mest pris på det) var vi klar for å utforske byen, og den Røde plass sto på programmet. Vi startet med med St.Basils Katedralen. Vi hadde store forventninger til denne kirken, i og med at den er kjent som et kjennemerke ved Moskva på grunn av dens utforming. Vi ble imidlertid mildt sagt skuffet når vi kom inn. Den var ikke i nærheten av de kirkene vi har besøkt i St. Petersburg både når det gjelder innvendig og utvendig utforming. Bildene var malt, og inne så det til tider ut som en byggeplass. Enkelte rom fikk man kun se i gjennom en glassdør, så ble ikke helt samme sjarmen da. Men,men - vi har nå i alle fall vært der!

Utvendig er katedralen veldig så fin!

St. Basils Katedralen (pepperkake kirka som vi kalte den)

Viktig å passe seg for svineinfluensaen når man er i stobyen! June vet å ta forhåndsregler.

Videre gikk turen oppover den røde plass og mot det statlige historiske museum. Dette var et flott bygg som liknet mer enn kirke enn et museum.
Fornøyde nordmenn på den røde plass - utenfor det stalige historiske museum

Innvendig viste museet den russiske historien fra steinalederen frem til i dag. Det skal være sagt at når vi kom til 3. etasje og var påbegynt time 2, så var vi både sliten, sultne og lei - og det ble mer tull og tøyse fotografering enn noe annet :p Men det hører da med, og vi føler oss fornøyd med å frivillig gå på museum (ganske utrolig hvor mange vi faktisk har vært innom i Russland sammenlignet med antall vi har vært i i Norge). Her er i alle fall noen bilder fra museet:

Vi har omsider lært at man bør posere for fotografen. Det er forbudt å smile, og poenget er å se mest mulig hot ut ;)

Og at ved å gjøre seg til, blir man også ofte foreviget:

I Russland har museum, i likhet med kirker fine malerier i takene

Museumet viste menneskets utvikling, også etter døden.

En flott hestevogn :)

Til min og Synnøves store glede fikk vi faktisk en forsmak på vinteren i løpet av Moskvaoppholdet :) Fredag mens vi spiste middag begynte nemlig store hvite flak å dale ned fra himmelen, og dekte et flott hvitt lag på bakken. Det var virkelig fint å gå rundt å se på store fine bygninger da, og man fikk rett og slett en anelse av julestemning der vi gikk opp hovedgata. Se bare hvor fornøyde vi var:

Det snør, det snør, tiddelibom :)

Ordentlig julestemning :)

Siste rest av kvelden ble brukt på kafé, og vi fikk snakket litt med noen av guttene før vi slitne vendte tilbake til hotellet etter en lang dag med mange inntrykk! Viktig og også slappe av når man er på storbyferie - må jo klare å holde ut hele helgen :p